Vad kostar ett fantastiskt ögonblick?

Barbro Hörberg spelades mycket på radio när jag var liten. Gamla älskade barn, Med ögon känsliga för grönt och Förr i världen var himlen blå var sånger som hördes ganska ofta. Jag tog upp Barbro Hörberg i Returkultur därför att jag tycker att det finns anledning att inte glömma bort henne. Framför allt är hennes texter tidlösa. Även om skivornas musikaliska uttryck åtminstone bitvis kan kännas ”70-tal” så har texterna absolut inga ”daterande” drag. De handlar om människors relationer och vardagliga situationer som lika gärna kan utspela sig på 2010-talet som på 1970-talet. Lyssna till exempel på Ett hål i lakanet – en text om hur vardagens bekymmer och stress tränger sig på och lägger sig i vägen för närheten och kärleken…

Barbro Hörbergs texter
har jämförts med Sonja Åkesson, och jag håller med att det finns ett slags likhet. Det handlar om vardagsspråket, vardagsperspektivet, och de små betraktelserna. Ofta ur ett kvinnoperspektiv men ändå med en allmängiltighet som gör att man känner igen sig, oavsett kön och om man är för på 30-talet eller 70-talet. Där finns en av styrkorna i Barbro Hörbergs visor, som gör dem aktuella även idag.

 


Och insprängda bland alla de vardagliga orden finns de där små, små frågorna som pockar på och kräver uppmärksamhet:


"Vad drömde din mamma om när du blev till?"
(Gamla älskade barn)

"Vad kostar ett fantastiskt ögonblick?" (Man får betala för sig här i livet)


"Att älska mig när allt går bra det är nästan slöseri,
men vilken påse lägger jag mina bedrövligheter i?"
(Vill du bli min soptipp?)


År 2007
kom en hyllningsskiva där många kända artister tolkar Barbro Hörberg, men om jag ska välja min favorittolkning så blir det inget från den skivan. Istället väljer jag Med ögon känsliga för grönt i Stefan Sundströms och Nina Ramsbys version. Så tycker jag att en perfekt tolkning av Barbro Hörberg ska låta! De lyckas verkligen plocka fram mötet mellan jazz och visa som känns väldigt Hörbergskt. Stefan Sundström har gjort en stor kulturgärning som värnare av den svenska visan (Allan Edvall-tolkningarna och ”upptäckten” av Charlie Engstrand Sommars visor för att nämna något) men har också en röst som liksom Hörbergs mer betonar känslan än det perfekt musikaliska. Konstrasterad mot Nina Ramsbys fantastiska jazzröst blir det en oslagbar kombination!

[Inslaget om Barbro Hörberg sändes i Returkultur i Radio Östergötlands förmiddagsradio torsdagen 15 april. Lyssna också på Barbro Hörberg på Spotify!]


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0