80-talshjälten Ivan Boring

Vi som lyssnade mycket på radio på åttiotalet, framför allt P3 och de program som spelade musik som vände sig en yngre publik, minns förstås Rockdepartementet med bland andra Erik Blix. Ganska många minns Rockdepartementet framför allt för den figur som dök upp med jämna mellan mellanrum och som alltid inledde med orden God dag. Mitt namn är Ivan. Boring.

 

Ivan sände hemifrån köket i Flädje. En gång minns jag att han var jätteförvånad över att han hördes också i kompisen Torkels radio. Eller hur det nu var. Men för det mesta berättade han ingående om sitt liv och sina olika projekt tillsammans med kompisarna Torkel och Extra-Olle och inte minst lillebror Ettan. Jävla Ettan! var Ivans ständigt återkommande kommentar till broderns insatser, en replik som alla vi Ivans fans gärna återgav när vi gick omkring och pratade tråkigt och styligt på Ivan-vis… ju!

Bakom Ivan Boring fanns skådespelaren och komikern Jojje Jönsson, idag mest känd från Stefan&Kristers revyer, där han med framgång kreerar bland annat brevbäraren Dag-Otto Flink.

”Va??” sa en bekant till mig då han fick höra att det var Jojje Jönsson som låg bakom Ivan Boring. ”Tänk, på åttiotalet gick vi och pratade som Ivan Boring och idag går min nioåring omkring och härmar Dag-Otto Flink!”

Tydligen är det något i Jönssons lätt defekta karaktärer som slår an, och jag tror inte bara det har att göra med tjusning i att ”prata tokroligt”. Ivan hade en alldeles speciell timing i sina repliker och ett uttryck som karaktäriserades av kontrasten mellan att han alldeles uppenbart läste sina repliker innantill på ett mycket torrt sätt, kryddat med syftningsfel och feluttalade ord, samtidigt som hans känsloyttringar tog sig uttryck i små stamningar och utrop. Med små medel, till exempel ett litet ”oh” insprängt i en mening gav Jönsson liv åt sin antihjälte Ivan.

 

Enligt Jojje Jönsson föddes Ivan då han tillsammans med Kent R Andersson fick i uppdrag att skriva oneliners till Rockdepartementet. Så småningom utvecklades de till Ivan-monologerna som skrevs ihop på några timmar, talades in på band och skickades till SR. Enligt Jojje Jönsson var den första monologen en slags framtidsvision där Ivan berättade om ett mycket tråkigt kontrollsamhälle, därav namnet Boring.

Under ett par års tid sändes ett drygt femtiotal Ivan-monologer och fansen satt förstås hemma med kassettbandspelarna och klippte ihop Ivan-band som sedan spelades sönder i pojkrum och på bilsemestrar.

Jag gjorde en liten snabbenkät bland mina medelålders bekantingar och av drygt fyrtio personer var det runt 60% som kom ihåg Ivan Boring. Hela 25% kunde dessutom relatera till hans värld och citera hans repliker! En person svarade till exempel: "Jag kommer ihåg flera sketcher: När de ska spela med ett band och laddar med en 'hel back loranga, ettan blev som tokig'." En annan säger att "i det programmet lärde jag mig mycket om människan och faktiskt om relativitetgenom ett krångligt resonemang om när det blir varmare eller kallare... Jag hade ett sönderspelat kasettband"

 

Faktum är att det som idag finns kvar av Ivan Borings 80talsproduktion är just de kassettband som folk har liggande hemma i lådorna. (Har du ett sådant och vill dela med dig så hör gärna av dig! Även upphovsmannen själv är intresserad eftersom han inte heller har några ursprungliga inspelningar!) På 90talet gjordes dock två CD-skivor, Best Of Ivan Boring vol 1 och 2, där Jojje Jönsson läste in en del av monologerna på nytt. Dessvärre är dessa också mycket svåra att få tag på idag eftersom de inte längre finns kvar i handeln. Inte ens på skivbolaget, 2entertain, där receptionisten Martina på min förfrågan till och med var uppe och letade på vinden utan att finna några kvarglömda skivor...

 

 

Vill man höra Ivan Boring är man hänvisad till de ljudklipp som finns utlagda på Youtube eller vänta på de sällsynta tillfällen då Ivans skivor spelas på radio. Tydligen gör de det ibland.
Dagen efter att vi sänt inslaget om Ivan Boring i Radio Östergötland, med Jojje Jönssons (och Ivans!) medverkan på telefon, spelades en Ivan-monolog i Enhörning&Livh i P4 Riks! Eftersom det är föga troligt att de fått sina idéer från Radio Östergötland så är det kanske så som jag förutspådde i lokalradioinslaget: Ivan Borings rennässans är här och vi kommer snart att ha en ny generation som går omkring och pratar styltigt och torrt på Ivan-manér!

 

[Ivan Boring hyllades i Radio Östergötlands inslag Returkultur 8 oktober 2009.]


Kommentarer
Postat av: Björn

Kul initiativ! Jag håller på att sammanställa mina inspelade avsnitt, har ett tjugotal, och kan gärna dela med mig när projektet är klart:)



Jag äger även de två "Best of"-skivor som släpptes, men jag måste tyvärr säga att nyinläsningarna inte är särskilt bra om man har originalen i minne.



PS. Jag klickade på länken till Returkultur, och avsnittet med Ivan Boring sändes 15 oktober 2009.

2010-05-11 @ 08:38:02
URL: http://hem.bredband.net/b14051
Postat av: Mats

Björn: Kul att höra av ett Ivan-fan! Håller helt med om att nyinläsningarna inte håller samma kvalitet. Som framgår av radioinslaget så finns inte originalinspelningarna kvar så vi har alla en kulturgärning att uträtta genom att samla in alla gamla kassettinspelningar som ligger undangömda runt om i landet...

Jo, programmet sändes faktiskt 8 oktober. Dateringen av Ivan- och Ed Wood-programmen har av någon anledning förväxlats på SR:s sida.

2010-05-11 @ 09:16:33
URL: http://returkultur.blogg.se/
Postat av: Jenny

Hej! Vilken fantastisk sida! Satt och letade musik på spotify och kom att tänka på Ivan Boring...

Därför sökte jag fram den här sidan :-) jag har ett gammalt kasettband som jag inte haft hjärta att kasta, men jag vet inte status på det för jag har ingen kasettbandspelare längre. Men jag minns att kvaliten var dålig på inspelningen redan då det begav sig... men det struntade man ju i, bara man fick höra det som behövdes, jag älskade verkligen Ivan Boring!! (man kan även vara tjej och göra det... ;-)

2010-11-06 @ 07:43:28
Postat av: Lars Petersson

Kolla här:
http://radiogodis.se/ivan_boring.htm

2012-07-30 @ 12:53:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0